Sikeres blog készítés, létrehozás 2019-ben. Hogyan csináld?

Biztos gondoltál már arra, hogy milyen jó lenne, ha lenne egy olyan blogod, amiből egy kis plusz bevételre tehetsz szert, esetleg később meg is élhetsz belőle.

Most azt mutatom meg neked, hogy miként kezdj neki egy ilyen blog létrehozásának. Milyen lépések végén jutsz el oda, hogy blog készítés nem is olyan nagy dolog. Rámutatok, hogy milyen kérdéseket érdemes végiggondolni és megválaszolni mielőtt belevágsz.

  1. Hogyan emelkedj ki a tömegből?
  2. Célközönség és a blog céljának megtalálása
  3. A blog témája, cikktémák
  4. Milyen a jó cikk a kereső szempontjából?
  5. A bejegyzések gyakorisága
  6. Összefoglalva

Hogyan emelkedj ki a tömegből?

Mára a blogolás egy általános dolog lett, nagyon nagy a túlkínálat, szinte mindenre van már blog, de ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne most berobbanni egy jól átgondolt weboldallal.

A blogok többsége ugyanis szemét, nincs eleje, vége, témája, egyszerűen csak úgy van, ennek pedig az az oka, hogy mára könnyen elérhetővé vált a dolog lett a blog készítés. Rengeteg az ingyenes szerkesztő, amikkel sokan próbálkoznak az írással, amit végül pár hónap után a lelkesedés elvesztésekor abbahagynak.

Hogy hogyan tudsz ekkora zajból kiemelkedni? Három dologgal:

  • Minőségi tartalmat kell előállítani és egyedinek kell lenned
  • Rendszeresen írni és kitartónak kell lenned
  • Pontos piackutatást kell végezned

Most nem arról lesz szó, hogy technikailag mi szükséges ehhez, erről majd írok neked egy külön bejegyzést.

Elöljáróban annyit, hogy nem érdemes magad eladni olyan szolgáltatóknak, mint a blog.hu vagya wordpress.com mert ők egyszerűen lefölözik a hasznodat, amit a keresőoptimalizálásba fektetsz azt valójában nekik csinálod, ők lesznek a játszótered tulajdonosai, te csak a gondnoka.

Mindenképpen érdemes saját tárhelyen, saját bloggal indulni, a látogatók meg jönni fognak, ha jó a tartalom. A Google, és a Facebook hatékonyan segíteni fog majd neked, persze jóval nehezebb lesz belökni az elején mintha az index kirakna a címlapra, de csak a tied lesz és más nem szólhat bele.

Addig is, ha szeretnél ebben segítséget, vedd fel velem a kapcsolatot és szívesen segítek neked a blogod létrehozásában és beüzemelésében.

Célközönség és a blog céljának megtalálása

A sikeresség szempontjából kulcsfontosságú az, hogy megértsük mi is valójában a blog.

A blog egy olyan újabb és újabb bejegyzésekkel bővülő weboldal, amely ezek sorozatából áll, függetlenül attól, hogy mi az oldal témája, formája és hogy nyilvánosan elérhető-e.

Wikipédia

Egyszerűbben tehát a blog egy olyan weboldal, ami valamilyen téma köré épül és folyamatosan frissül újabb és újabb cikkekkel. És az utolsó elötti pont nagyon lényeges a blog készítés lépéseinél.

A célközönség szerint összesen 6 fajta blogtípus létezik:

  • Személyes: Ezzel találkozhatsz a leggyakrabban, mert itt a személyes dolgaidról mesélsz, a veled történt érdekes dolgokat osztod meg, személyes márkát építesz. Mostanában azonban ez a műfaj egyre inkább áttolódott a közösségi médiába a Youtube és az Instagram felületeire.  Ha ezzel foglalkoznál, inkább ott kezdd el és figyeld meg hogy csinálják a nagyok itthon. A legjobb példa erre talán Magyarosi Csaba vlogja.
  • Hobbi blog: Ha a téged érdeklő témáról írnál tematikus blogot, kritikákat, véleményeket, tippeket, trükköket osztasz meg akkor jó lóra teszel. Ebbe a kategóriába tartoznak például a filmes, autós blogok. Itt már jöhetnek reklám megkeresések, és ha van elég látogatottság, akkor egy Adsense is mehet az oldalra, amivel már lehet keresni.
  • Szakmai blogolás: Ha az a célod, hogy minél jobban bemutasd azt, hogy milyen jó szakember vagy, tökéletes eszköz a blog és a szakmai jellegű írások. Egyrészt bemutatja, hogy mennyire értesz a szakmádhoz, a reklámokból bevételed lesz, másrészt a szakmai elismertségnek köszönhetően nagyon könnyen fogsz állást találni, és ha egyszer vállalkoznál, akkor maguktól fognak jönni a megkeresések. Ez a blog, amit most olvasol is egy szakmai blog.
  • Céges blog: Hasonló okokból érdemes elindítani ezt a típusú blogot mint az előzőt, csak itt gy cég áll mögötte és a saját vevői felé bizonyít. Egyrészt a szakmai ráteremettségét, másrészt oktatja a vásárlóit és bizalmat ébreszt bennük, így a közös munka sokkal egyszerűbb lesz, nem is beszélve a rengeteg Google találatról, amit a blog hoz.
  • Közösségi blog: Ha egy közösség, például egy sportegyesület ír blogot ahova a tagok is írhatnak akkor azt közösségi blognak nevezzük. Sajnos egyre kevesebb ilyen közösségi blog létezik, mert a legtöbb ilyen jellegű közösség a Facebook csoportok részére terelődött át.
  • Minden más: Ami egyik fenti kategóriába sem fér bele.

Most hogy látod, hogy mennyi különböző blogtípus létezik és mennyire nem mindegy, hogy milyen típusú blog készítés az amibe belefogsz, mennyire más célközönségnek szólnak ezek érdemes továbbmenni a következő pontra.

A blog témája, cikktémák

Szerintem, ha azt mondom, hogy egy sikeres blog alapja a jó témaválasztás akkor nem lepődsz meg túlságosan, elég általános igazság.

Nyilván ha egy szakmai blogot írsz, akkor nem fogsz kitenni olyan posztokat, amik mondjuk, arról szólnak, hogy milyen jót nyaraltál a Kanári szigeteken.

Tartanod kell magad a blog eredeti tematikájához, nem lehetsz kicsapongó, mert az olvasóid egy bizonyos tartalmat várnak tőled, ha azt megkapják visszajönnek, ha nem elmennek máshová.

De ha ennél tovább mész, akkor sem mindegy az, hogy miről írsz.

A Google imádja a hosszú, tematikus írásokat, valamilyen témában, és ha az adott témában több írást is talál az oldalon, akkor elkönyveli, hogy az az oldal annak a témának a szakértője ezért előrébb helyezi a listákban, ami több látogatót, több pénzt jelent.

De hogy találd ki, hogy milyen kulcsszóra írj bejegyzéseket?

Kutass egy kicsit és nézd meg, hogy más hasonló témájú sikeres blogok milyen kulcsszavakra kapnak a legtöbb találatot a Google-től, és próbálj elsősorban olyan témákban írni.  

Erre van egy ingyenes eszköz az ubersuggest. Ez a világ legjobb keresőoptimalizálási szakértőjének, Niel Patel cégének az elemzőeszköze, és tűpontosan megmondja neked a konkurenciádról, hogy mitől sikeresek, mennyire nehéz az adott kulcsszó, és így tovább.

A WPKurzuson találsz 45 cikktémát, ami jól jöhet, ha nincs ötleted.

Milyen a jó cikk a kereső szempontjából?

Ha megvan a megfelelő kulcsszó, akkor már csak írnod kell, de nem mindegy, hogy hogyan.

A lényeg, hogy hosszú írás legyen, de ne túl hosszú. Ha túl rövid, akkor könnyen lenyomnak, mert írnak egy hosszabbat és már előrébb is vannak, a túl hosszú akkor meg elpazarolod a lehetőséget, és két bejegyzés is kijön belőle két külön kulcsszóra.

Az ideális hossz valahol 700-1200 szó között van. Ha wordben írod a bejegyzést, mint én akkor azonnal számolja neked a szavak számát és könnyen be tudod tartani ezt a szabályt.

A másik fontos dolog a cím. Mindenképpen legyen benne a kulcsszó, lehetőleg az első harmadában, és legyen figyelemfelkeltő.

Például:

  • Rossz példa: A szőlőmetszés szabályai
  • Jó példa: Szőlőmetszés, így csináld jól, hogy sokat teremjen

Ezt mondjuk mondanom sem kéne, de a helyesírásra nagyon figyelj oda. Senki sem fog komolyan venni, ha orbitális helyesírási hibáktól hemzseg a szöveged. Itt most nem az elütésekre gondolok, az nálam is sok van.

A bejegyzések gyakorisága

Sokan mondják, hogy ez lényeges szempont. Pedig messze nem a legfontosabb. A fontos, hogy legyünk naprakészek, és akár frissítsük a régebbi bejegyzéseket is, így nem elvéve tőlük a fontosságot, és az aktualitást.

Azét nem árt, ha rendszeresen posztolsz, de ha mondjuk kéthetente kiraksz egy 1200 szavas írást megfelelő kulcsszóval akkor nyert ügyed van. Az egy évben összesen 26 bejegyzés. Nem is hangzik rosszul nem?

De azt mindenképpen szem előtt kell tartanod, hogy te nem egy híroldal vagy, és nem is velük akarsz versenyezni, így ha ritkábban, de minőségi tartalmat állítasz elő akkor akár mellettük is jól meg tudsz élni.

Például te egy filmes blog vagy akkor a filmes hírek helyett megfontolandó, hogy vélemény és kritika irányba told el a tevékenységed ahelyett, hogy elapróznád magad.

Összefoglalva

Nem érdemes ingyenes megoldásokkal bajlódni, ha komolyan gondolod, akkor mindenképp szükséged lesz egy tárhelyre, és egy domain névre, a többi ingyenes dolgokkal megoldható az elején.

A blog készítés és létrehozás lépéseiben szívesen segítek, megmutatom, hogy milyen a jó tárhely, telepítem rá a WordPress-t, vagy akár leprogramozok egy teljesen egyedi kinézetet is. Írj, és megbeszéljük a részleteket. De ha jól csinálod, akkor akár már az első évben megtérülhet és nem másnak írod a cikkeket.

A blogod fajtája és témája rettentően fontos, nem mindegy hogy milyen célközönségnek írod a cikkeidet. Szakmai vagy Hobbi, esetleg személyes blogot akarsz. El kell döntened már az elején, hogy mi a célod a bejegyzésekkel.

A tartalom a kulcs, ha jól írod meg a blog bejegyzéseidet, akkor a keresőből rengeteg találatod lesz. Őket megkérhet, hogy lájkoljanak, kövessenek Facebookon és Instagramon, ahol már te is tudsz nekik posztolni közvetlenül. De a kulcs a kereső.

Nem kell gyakran posztolni, hanem a rendszeresség a fontos. Ne aprózd el magad hírekkel, koncentrálj a lényegi, nagy, átfogó tartalomra, az emberek a véleményedre, tippjeidre kíváncsiak. A híreket majd elolvassák a hírportálokon.

Weboldal készítéssel foglalkozó front-end programozó és WordPress szakértő. A Weart Studio tulajdonosa és bloggere, kedvenc területek: weboldal készítés, WordPress és SEO. More posts...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük