Mint minden más az életben a weboldal tervezését is lehet jól és kifejezetten rosszul is csinálni. A jól tervezett webdizájn nem kelt feltűnést, egyszerűen csak természetesen viselkedsz rajta, de ha rosszul tervezték meg akkor az egyből feltűnik a látogatónak. Itt van öt olyan hiba, amit majdnem minden weboldalon látni.
- Túl sok funkció a weboldalon
- Beleszeret a kinézetbe, amit készítettTeszteld a dizájnt
- Tesztelni kell a dizájnt
- Feltételezések kutatás helyett
- Újrafeltalálja a kereket
- Összefoglalás
Túl sok funkció a weboldalon
Sok weboldal készítő azonosítja a funkciók számát a weboldal értékével, ezért megpróbálnak minél több funkciót belezsúfolni a weboldalba és nem nézik azt, hogy ezzel a felhasználó számára valóban értékes dolgot építettek-e a honlapba. Az eredmény pedig az lesz, hogy elveszik a weboldal valódi célja a funkciók tömegében, a felhasználó elveszik, megunja és lelép még mielőtt hasznot hozhatna nekünk.
Kerüld el ezt a csapdát, mindig határozd meg a weboldal célját és mindent ennek rendelj alá, ami nem szolgálja szorosan ennek a célnak az elérését annak a funkciót ki kell gyomlálni. A weboldal célja bármi lehet, a mostani weboldallal a célom hogy tanácsot adjak és ajánlatkéréseket kapjak.
A „miért” a helyes kérdés nem pedig a „hogyan”. Az új weboldal tervezésekor mindig azt a kérdést tedd fel, hogy „miért tervezed” nem a technikai „hogyant”, azt majd a webfejlesztő megoldja.
Beleszeret a kinézetbe, amit készített
A grafikusok és weboldal tulajdonos nagy része is hajlamos beleesni ebbe a csapdába. Egyszerűen beleszeret egy dizájnba, grafikai stílusba, esetleg a saját alkotásába és ez rettentően megnehezíti számára a weboldal újragondolását és az esetleges felesleges funkciók törlését. Amikor valaki kritikát mond a dizájnra akkor azt személyes sértésként kezeli.
Tesztelni kell a dizájnt
A fenti pont elkerülése miatt van szükség a tesztelésre amikor weboldalt tervez valaki. Nyilván ez a legtöbb esetben nem tűnik lehetségesnek, de ha épp egy weboldalt terveztetsz, akkor az elkészült látványtervet érdemes minél több ismerősnek megmutatni, mert a tervezési hibák nagyon nagy százaléka kiszűrhető vele.
Ha az oldal célja, hogy felhívjon az ügyfél, de te megmutattad a dizájnt otthon és nem találja rajta a családtagod sem a telefonszámot akkor jó eséllyel az ügyfeled sem fogja.
Feltételezések kutatás helyett
Amikor egy tervező azt mondja, hogy nem kell ide nagy okosság „én is felhasználó vagyok másik oldalakon, pontosan tudom, hogy mi kell a többi felhasználónak”. Na ez az ami általában nem működik és a legsúlyosabb UX (felhasználói élmény) hibákhoz vezetnek. A weboldal tervezése tényeken alapuló folyamat, aminek nem része a megérzésekre való hallgatás.
Az hogy valaki úgy gondolja, hogy ért hozzá, az nem biztos, hogy tényleg úgy is van. Ahhoz hogy valaki jól használható weboldalt tervezzen sokéves gyakorlatra van szükség és arra hogy a személyes érzelmei ne befolyásolják a munkát. Minden dizájnnak egy funkciója van a végén, az pedig az, hogy a weboldal céljáról meggyőzzék a látogatót és vásároljon.
Nem kell újra feltalálni a kereket
„Mindenki ugyanazt az unalmas dizájnt csinálja, valami izgalmasabb kéne”. Na, ez az a mondat amitől menekülj! Aki ilyen szemléletben tervez weboldalt az önmegvalósít, és hajlamos elkövetni a fenti hibákat. Vagyis szerelembe esik a saját alkotásával és figyelmen kívül hagy minden mást.
A felhasználók szeretnek elsőre eligazodni egy weboldalon, ezért hasonlóan kell kinéznie mint amit megszokott. Legalábbis felépítésben, ami nem egyenlő azzal hogy ne lehetne (és kellene) bele egyediséget vinni, de nem a felépítésben, mert a felhasználók a megszokott dolgaikat ugyanott fogják keresni. A weboldalak felépítése nem véletlenül ugyanaz.
Gondolj csak a mobilmenü hamburger ikonjára. Ha nem a jobb felső sarokban lenne és nem három vonal lenne a jele, hanem mondjuk háromszög, akkor te megtalálnád?
Összefoglalás
A jó dizájn tesztelésen és tapasztalaton alapul. Nem szabad feltételezésekre és előítéltekre alapozni a tervezést, mert a végén csak egy olyan dizájnunk lesz amit mi ugyan jól tudunk használni és tetszik is nekünk, de a célt vagyis a vállalkozás célját nem érjük el vele.
Nem az a jó dizájn ami nekünk tetszik, hanem ami a felhasználóknak.
Szólj hozzá!